Luister mee naar sterren en help astronomen met het project AstroSounds

Sterrenkunde

Asteroseismologie is de studie van het trillen van sterren om zo zicht te krijgen op het inwendige ervan. Vergelijk het met seismologie om te achterhalen hoe de Aarde is opgebouwd.

De trillingen van een ster veranderen volgens de lichtsterkte ervan. En die lichtsterkte verandert afhankelijk van hoe het er in het inwendige van de ster aan toe gaat: als een ster samentrekt, wordt ze heter en zendt ze meer licht uit. Als de ster uitzet, wordt ze koeler en zendt ze minder licht uit.

Een muziekinstrument kan je herkennen aan zijn typische klank, en dat is ook het geval voor sterren. Het is immers mogelijk de stertrillingen hoorbaar te maken en op basis daarvan kan je sterren onderscheiden naargelang hun klank. Sommige sterren trillen heel traag en produceren heel lage tonen, andere sterren trillen veel sneller en produceren hogere tonen. En elk van die geluiden heeft een eigen klankkleur, net zoals de instrumenten in een orkest.

StertrillingenAstronomen zetten de gemeten periodieke lichtvariaties om in hoorbaar geluid. Zo hoor je de ster trillen. Door naar de trillingen van een ster te luisteren, kom je essentiële dingen te weten over de ster zoals de grootte, de scheikundige samenstelling, de draaisnelheid en de leeftijd ervan.

Om de vele data die in dit vakgebied beschikbaar zijn te kunnen verwerken (met dank aan vooral de Kepler-ruimtemissie van NASA), werd het Asteroseismic Science Consortium opgericht waaraan zowat vijfhonderd onderzoekers vanuit heel de wereld deelnemen.

Hier bij ons werd in deze context het Citizen Science project AstroSounds opgezet. Hierbij kunnen gewone burgers, jongeren zowel als ouderen, leren luisteren naar de sterren en zo een bijdrage leveren aan het asteroseismologisch onderzoek. Ook scholen kunnen deelnemen hieraan.

Kijk via deze link naar het voorstellingsfilmpje. Astronome Katrien Kolenberg legt haarfijn uit hoe het hele project in mekaar zit.